Nieuws

Lees hier de laatste updates, projecten en artikelen van The big graphic house

De basisregels voor een nieuw logo

De basisregels voor een nieuw logo - The big graphic house

Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee dient te houden bij het ontwerpen van een nieuw logo. Voor sommige ontwerpers zijn ze wellicht vanzelfsprekend. Toch nemen we ze in dit artikel graag met je door zodat je zeker weet dat je overal aan hebt gedacht!

Laten we beginnen met de basis. Wanneer is een logo nou goed? De bekendste logo’s voldoen allemaal aan een aantal vereisten welke we in dit artikel gaan bespreken.
Deze vereisten zijn belangrijk aan te voldoen bij het ontwerpen van een nieuw logo:

  • -  Het logo moet eenvoudig zijn;

  • -  Het logo moet tijdloos zijn;

  • -  Het logo moet veelzijdig zijn;

  • -  Het logo moet herkenbaar zijn;

  • -  Het logo moet passen bij de doelgroep.

1. Het logo moet eenvoudig zijn

Een eenvoudig logo is vaak goed te herkennen en veelzijdig in gebruik. Goede logo’s bestaat vaak uit weinig elementen. De kracht zit hem hierbij in de eenvoud. Het gaat er hierbij niet om dat je het product of de dienst in je logo verwerkt, het gaat erom dat het een unieke uitstraling heeft.

2. Het logo moet tijdloos zijn

Een tijdloos logo gaat (zoals de naam het al zegt) voor een lange tijd mee. We hebben het hierbij niet alleen over een maanden, maar zelfs over jaren. Dit omdat we ons opgebouwde imago niet zomaar kwijt willen. Het kan zijn dat het logo door de jaren heen kleine aanpassingen nodig heeft, maar een goed logo blijft herkenbaar voor de klant. Denk bijvoorbeeld aan het logo van Bol.com of Albert Heijn.

3. Het logo moet veelzijdig zijn

Het is belangrijk bij het ontwerpen van een logo na te denken over de veelzijdigheid. Dat wil zeggen dat het logo voor ‘alle doeleinden’ te gebruiken is. Zo moet het online gebuikt worden, maar ook in drukwerk. Daarnaast moet het wellicht op gekleurde achtergronden gebruikt worden of misschien juist op afbeeldingen. Ook de grootte van het logo is belangrijk. Wat gebeurt er als ik het logo op pennen druk? Is het dan nog te lezen? En als ik het op een abri druk, is het dan niet pixellig? Het is raadzaam het logo als vector op te slaan. Met dit bestand kun je het logo eenvoudig schalen zonder kwaliteitsverlies.

4. Het logo moet herkenbaar zijn

Naast dat een logo eenvoudig moet zijn, dient het ook direct herkenbaar te zijn. Een goed voorbeeld hiervan is ‘Mc Donalds’. We hebben het allemaal wel eens meegemaakt. Het grote bord met de gele letter M langs de snelweg. ‘Zullen we naar de Mac gaan?’.

Zonder de naam te zien, weten we hierbij allemaal om welk restaurant het hier gaat. Super herkenbaar dus!

5. Het logo moet passen bij de doelgroep

Tot slot is het belangrijk dat het logo aansluit bij het betreffende bedrijf/organisatie.
Afhankelijk van het bedrijf ontwerp je een bepaald logo. Een voorbeeld is Rijksoverheid. Zij hebben gekozen voor de kleur blauw die ‘zakelijkheid en betrouwbaarheid’ uitstraalt. Daarbij hebben zij een strakke schreefloze letter en een herkenbaar beeld.

Hulp nodig bij het ontwerpen van jouw logo? Bekijk ons aanbod logo-ontwerpers hier.